| Bevezetés
Puszta másodpercek voltak már csak hátra, hogy elfoglaljuk egy kis ausztráliai klub színpadát. Pont azelőtt, mielőtt kialudtak a fények, még a folyosón, ahol álltunk, sötét volt és meleg. Nagyon meleg. A tömeg egyre nyugtalanabbá vált, ahogy a technikusaink a végső ellenőrzéseket végezték el a hangszereinken, és tényleg belénk vágott a tudat, hogy ez az utolsó fellépés a „Revenge” turnénkon. És míg egyikőnk sem emlékszik pontosan arra, hogy hány koncertet is adhattunk, tudtuk, hogy ez volt a küzdelem, az út, ami a pincéktől az arénákig vitt el minket… a kisbuszból ki egyenesen az oroszlánok közé. Hosszú két év volt. Az arcunk már nem ugyanaz, a testünk is másképpen reagál… néha ösztönösen és reflexből, máskor nehézkesen a sérülések miatt. De mi sosem hagytuk abba a fellépéseket… mindig minden a show érdekében volt. Ez az, ami életben tartott minket.
Megcsináltuk a szokásos nyolcvan ugrást, Frank sosem csinálta őket a koncertek előtti rosszullétei miatt, és Mikey sem csinálta őket… szerintem az idegesség miatt. Megöleltük egymást még egyszer utoljára, megköszöntük a másiknak, egyrészt, hogy ilyen sokáig beleadta mindenét, másrészt személyes okokból. Visszafojtottuk a lélegzetünket. Minden elsötétült, és csak kisétáltunk, ahogy azt a kis helyeken szoktuk csinálni. Minden maradjon csak egyszerűen.
Nem sok mindenre emlékszem a show-ból… azt tudom, hogy remekül éreztük magunkat, mint általában. Épp akkor voltunk túl életünk két legnagyobb koncertjén az ausztráliai arénákkal a Green Day turné keretében, és mindig sietni kellett, hogy eljussunk az arénákból a klubbokba. A matematika szerint is egy ilyen helyzet mindenképpen élénk koncerthez vezet. Garantálva volt, hogy elkap a hév. Akkor este két sérülés történt, meggondolatlanság miatt. Nem akartuk, hogy vége legyen.
* * * * *
Szerintem féltünk attól, hogy mi fog jönni.
Fogalmunk sem volt róla, hogy mi vár ránk.
Másnap reggel elbúcsúztunk egymástól a hotel előterében, és mindenki ment a maga útján. Én Japánba mentem nyaralni, oda, ami még tovább mélyítette az elszigetelődésemet, ami az arénás fellépésekkel együtt jött elő. De, imádom Japánt… a kedvenc helyem az egész világon, ott láthatatlan maradhatsz. Nem láttam a többieket egy hónapig – ez volt a legtöbb, amit hosszú idők óta nélkülük töltöttem el, és le is tört a tény – az egész olyan érzés, mintha a testrészeidet veszítenéd el. Fájdalmas volt. De még fájdalmasabb volt elkészíteni a lemezt.
A lemezkészítés olyan, mintha műtéten esnél át, érzéstelenítés nélkül. Először is középen fel kell vágnod magad. Utána ki kell tépned minden szervet, minden egyes részt, és ki kell raknod egy asztalra. Utána meg kell vizsgálnod a részeket, és a helyzet valósága akkor beléd csap. Azon veszed magad, hogy ilyeneket mondasz, hogy „nem is tudtam, hogy ez a részem ilyen csúnya” vagy „inkább szakmai vélemény kellene arról”. Üresen térsz aludni, és másnap megint a műtőbe kerülsz… hogy szembenézz minden félelemmel, minden undorító dolgoddal, amit mindig is gyűlöltél magadban. Utána mindent visszaraksz, összevarrod magad és fellépsz… úgy, mintha az életed függne az egésztől – és azokban a tökéletes pillanatokban olyan szépséget találsz, amiről addig nem is tudtál, hogy létezhet. Újra megtalálod önmagad és a barátaidat, találsz valamit, amiért érdemes küzdeni, amit érdemes szeretni. Amit érdemes megmutatni a világnak.
- ezt tudnod kell -
Minden egyes lemez közelebb visz a bandád végéhez.
Ez az, amiért olyan fájdalmas az egész, de ezért olyan különleges is.
Az első albumon az egész életedet meg tudod írni, utána, amikor már felfedezted, hogy ki is vagy, azokat az ötleteket kiszélesíted és kiélesíted a másodikon. De hogy megírj egy harmadikat, ahhoz újra meg kell találnod önmagad, meg kell újítanod magad. Meg kell találnod, hogy mitől félsz a legjobban – és azzá kell válnod.
Tehát mitől is félünk?
Első rész - New York / 2005 tele
A vakáció végeztével néhány telefonhívás után, a New York-i S.I.R. stúdiónál találkoztunk megint, hogy elkezdjük kiválogatni a dalokat az új albumhoz. Nagyon hiányoztunk egymásnak, sztorikat cseréltünk, megölelgettük egymást. Az egész olyan volt, mintha csak egy csapat túlélő megint összegyűlne egy pár italra, hogy arról az időről viccelődjenek, amikor majdnem odavesztek.
Egész nap dolgoztunk, nap nap után. Azért mentünk haza, hogy másnap újra kezdhessük az egészet, és ezen a télen nagyon hideg volt New York-ban. Emlékszem, hogy egy nap beleléptem egy tócsa latyakba, ami olyan mély és olyan hideg volt, hogy majd szívinfarktust kaptam.
Körülbelül tizennégy dalunk volt akkorra, ha pontosan emlékszem. Közülük néhánnyal kapcsolatban bizonytalanok voltunk, míg mások jó érzéssel töltöttek el. Azokra koncentráltunk, amik jó érzést adtak, mert valami különleges rejtőzhet a durva külső alatt, ha megfelelően leásunk érte. Egy másik dolog, amit meg kell említenem, hogy soha nem ültünk össze rögtönözni valamit. Emlékszem, hogy kipróbáltuk ezt a Bullets idején és az egészből csak egy nagy káosz lett. Mindig volt egy ötlet, egy haditerv.
Néhány nap nehezebb volt, mint a többi… néha csak egy csomó cigit szívtunk el és bámultuk egymást, néha pedig rátaláltunk valamire, aminek az eredménye varázslatos lett.
Az egyik ilyen dal volt a ’Mama’. Emlékszem, hogy egy Chicago-i arénában játszottunk, és ez a sor, hogy ’Mama, mind a pokolra jutunk’ az eszembe ötlött, egy dallammal együtt. Ray-jel együtt megírtunk egy rövid gitárdallamot a már meglévő ének mellé, és ott a hangpróbák alatt ki is próbáltuk. Szerintem akkor már mindannyian tudtuk, hogy ez egy teljesen új irány lesz nekünk, egy olyan, ami sokkal színpadiasabb bárminél, amit eddig csináltunk… nekünk ez még jobban kabaré stílusú volt, mint a „You Know What They Do To Guys Like Us In Prison”.
------------------- Tiszta volt. Csiszolatlan. Bocsánatot nem kérő. ---------------
Szóval, elkészítettük a csontvázát, majd elkezdtünk dolgozni rajta. Mire a legnagyobb részével elkészültünk, rájöttünk, hogy kreativitás terén feljebb emeltük saját magunknak a mércét. Pusztán agresszív/dallamos/lüktető dalok többé már nem voltak megfelelőek. Körülbelül akkortájt fogalmazódott meg bennünk, hogy egy eposzi albumot fogunk csinálni. A ’The End’ nem sokkal utána született meg, majd jött a ’DEAD!’ és elindulóban is volt a lemezünk… itt volt az ideje, hogy néhány vágás történjen.
Körülbelül nyolc dal volt olyan, amivel kapcsolatba nagyon erős érzelmeink voltak, amikor megkértük Rob Cavallo producert, hogy találkozzon velünk. Rob-ot már azelőtt is nagyon érdekelte a velünk közös munka, és mi nagyon vártuk, hogy találkozzunk vele. Nemcsak hogy a Dookie óta minden Green Day albumnak ő volt a producere, de egy Jawbreaker lemez, a Dear You is az ő nevéhez fűződik. Ez a lemez volt a ’Revenge’-en az olyan dalok alapja, mint a ’Helena’, vagy a ’Give ’Em Hell, Kid’.
Az egész tartalmazott egy gitárszólamot, aminek a neve „white-hot guitar”. Ez a szólam olyan valami, amit manapság a producerek és a bandák megpróbálnak újraéleszteni. És Rob nemcsak hogy előállította ezt a hangzást, azt is bebizonyította, hogy egy sokoldalú producer, aki eposzi dolgokra is képes.
Rob szuper barátságos és nagyon kedves volt. Nagyon természetesen viselkedett, nem próbálta megjátszani magát, nem úgy viselkedett, mint egy producer, aki már albumok millióit adta el. Megkérdeztük, hogy nem játszhatnánk-e el neki pár dalt, és már akkor rögtön megvolt a szükséges kötődés.
Szerintem megértette, hogy mit akartunk csinálni, és amint kezdtünk a ’the end/dead!’-del, látni lehetett a szemében, hogy nagyon érdekli a dolog.
A negyedik dalig vártunk azzal, hogy eljátsszuk a ’Mama’-t, mert tudtuk, hogy ez a dal, és egy producer erre adott reakciója döntő lehet.
Rob alig tudta visszafogni magát.
Rögtön megfogta a versszak… de amint a refrén belépett, önkéntelenül is fellált, és felemelte a karjait. Szerintem azt a szót tátogta egymás után, hogy ’basszus’. Amikor vége lett, a szája is tátva maradt. Utána pedig az általam valaha látott legnagyobb vigyort produkálta. Olyan büszke volt, mintha már együtt is dolgoznánk… szóval elmentünk vele egy steak vacsorára, és megkértük, hogy legyen az album producere. Nagyszerű este volt, olyan, amire sokáig emlékezni fogunk.
Meg kell említenem, hogy szociálisan igen erős szorongás alakult ki nálam az idő tájt, amíg Queens-ben laktam. Teljesen képtelen voltam arra, hogy beleszokjak a normális életbe, és a szomszédság tömve volt tizenévesekkel, ami ingerültté tett. Öregnek kezdtem érezni magam. Úgy kezdtem érezni, hogy nem tudnék kapcsolatba lépni senkivel. A városba tartó úton, a földalattin, sokszor idegesnek és paranoiásnak éreztem magam, főleg az iskolaidő után. Igen komikus volt. Egyik nap a földalatti zsúfolásig megtelt iskolásokkal, és nálam meg szó szerint pánikroham tört ki. Hogy túlessek rajta, a jegyzetfüzetembe bújtam és elkezdtem dalszövegeket írni…
Még néhány hétig dolgoztunk, hogy egybeálljon a meglévő dalok nagy része, tudtuk, hogy lesz még időnk dalírásra Los Angelesben. Összepakoltunk, túlestünk a búcsúzkodáson, és felszálltunk a repülőre.
----------------------------------- Utáljuk a repülőket. ---------------
Második rész - A Paramour kastély, Los Angeles / 2005 tele – 2006 tavasza
Poggyászostul elhagytuk a LAX-ot, és kiléptünk az esőbe. Meg kell említenem, hogy akárhányszor, bármilyen okból Los Angelesben járunk, az ottlétünk alatt folyton esik. Az emberek mindig ezt mondták, hogy „Öregem, ez a legtöbb eső, amit valaha is láttunk Los Angeles-ben!” és „Ti srácok mindig esőt hoztok!” Így is nézett ki.
Beszálltunk egy bérelt autóba, és elkezdtünk vezetni. Késő este volt, amire megérkeztünk ezek elé a nagy, félelmetes kapuk elé, amiken a tábla ezt mondta:
A PARAMOUR MAGÁN REZIDENCIA. TILOS A DUDÁLÁS
Bob megnyomta a csengőt, pár szót váltott a kaputelefonon át, és a kapuszárnyak lassan kinyíltak. Mindig azt hittem, hogy az egész azt a célt szolgálta, hogy minél félelmetesebb legyen a hatás, és tény, hogy működött. Kiszálltunk a kocsiból, megfogtuk a cuccainkat, és beléptünk az új otthonunkba, a Paramour-ba. Még a neve és baljósan hangzik, nem? Az is volt.
Amint beléptél, mintha csak a „Ragyogás”-ban találtad volna magad. Rögtön az volt az érzésed, hogy a hely el fog emészteni téged, és később így is lett. Annyi folyosó volt, amik a sötétbe-, vagy lépcsők, amik nagyon hideg helyre vezettek. Az egész épület hideg volt. Az egész épületet mintha valami megszállta volna. Később magunktól is rájöttünk, hogy így van.
Mindannyian számot húztunk, hogy eldöntsük, hogy ki melyik szobát kapja, és majdnem úgy tűnt, hogy maga a ház döntött, mert mindegyik szoba igazán illet az egyes tagokhoz. Kivéve Mikey-é. Az ő szobájában lenni félelmetes volt, és nem is tudom megmondani, miért… csak ez az érzés áradt belőle.
Másnap megérkeztek a hangszereink is, és elkezdtük őket felállítani. Látni lehetett, hogy senki sem aludt jól a hideg miatt, és amiatt, hogy úgy érezted, hogy valaki folyton figyel téged. A cuccokat egy hatalmas szobában állítottuk fel, ahol fényűző csillárok, és holland-stílusú plafon volt. A szoba sötéten hangzott, de nekünk megfelelt.
Rögtön elkezdtünk dolgozni, és rájöttünk, hogy szükség lesz néhány fűtőtestre, hogy a munka haladni is tudjon. Tulajdonképpen, amikor Rob Cavallo másnap megjelent, vissza kellett mennie egy idő után a kocsijához a kabátjáért és a kesztyűiért. Izgatottak voltunk amiatt, hogy újra láthatjuk Rob-ot, és elkezdhetünk dolgozni. Ő ki szeretett volna maradni ekkor a dolgainkból, és csak hagyni minket, hogy csináljuk, amit csinálunk, mintha még mindig azt próbálná megfigyelni, hogy hogyan dolgozunk. Rob-ot mindig nagyon érdekli egy banda pszichológiája, és végső soron ez segített abban, hogy ez a lemez ilyen nagy legyen. Sok olyan éjszaka volt, amikor valamelyikőnknek szüksége volt arra, hogy beszéljen vele valami személyesről, és mindig ott volt nekünk. Addig dolgozott, amíg mi is, néha elég későig, tanácsot adva, vagy biztatást nyújtva.
Megtanultuk, hogy Rob egy zenetörténeti lexikon. Mint egy emberi zenegép. Megneveztél egy dalt, bármilyen dalt, és ő felkapott egy gitárt, és elkezdte játszani. És utána el tudta neked mondani, hogy a dal miért működött, vagy tudta, hogy az adott banda hogy írta meg azt a dalt és miért. Egy nap odasétált a zongorához, és elkezdte játszani a „Bohemian Rhapsody” kezdő hangjait. Amikor megfordult, azt látta, hogy öt srác bámulja, mintha sütilopás közben lett volna rajtakapva. Mi csak mosolyogtunk. Akkor volt, hogy tudtuk, hogy ki fog zongorázni velünk… ez valami, amit mindig is szerettünk volna, de eddig nem tudtuk elintézni. A zongora sok féleképpen hiányzott… és most segített abban, hogy teljessé tegyük a hangzást, amit létre szerettünk volna hozni.
Akkoriban volt, hogy találkoztunk Rob technikusával, Doug McKean-nel azért, hogy elkezdjük felvenni az első élő demokat. Doug egy személyiség. Rögtön kijöttünk vele, mert egyforma humorérzékünk van, nagyon sötét, és nagyon zord. És nagyon jól tudta utánozni Rob-ot, ebben később mi is jók lettünk.
Folytattuk a munkát és minden rendben is ment, de volt egy apróbb bökkenő az írási folyamatban. Beleegyeztünk, hogy adjunk egy koncertet Texas-ban, az ez évi SXSW-n, ami azt jelentette, hogy meg kell szakítanunk az áramlatot, fel kell készülnünk és gépre kell szállnunk. De a koncert jó ügyért volt, a Shirts For A Cure nevű szervezet rendezte, amivel eddig is annyit dolgoztunk együtt, amennyit tudtunk, mert a rákkutatást támogatja. Szóval összekaptuk magunkat, és repülőre ültünk.
Amikor visszaértünk, akkor lettek sötétek a dolgok. Nagyon sötétek.
Amikor leszálltunk a gépről, akkor volt az első alkalom, hogy a nap is sütött, és a koncert az Emo’s – nál is nagyon jól sikerült. Még a ’The End/DEAD!’-et is előadtuk ráadásként, mert annyira fel voltunk pörögve a tény miatt, hogy újra emberek előtt játszhatunk. Rob is megjött, hogy elkezdjünk újra demokat felvenni, hogy újra visszatérjünk a régi kerékvágásba.
Nem sikerült.
Tudtuk, hogy csak egy pár dal van hátra ahhoz, hogy fel tudjuk venni az albumot, ami úgy nézett ki akkor, hogy nagy, színházi, eklektikus és eposzi lesz. Most először hagytuk, hogy az album történetét a dalok maguk alakítsák ki, ellentétben az addigi, megadott történettel, és ez működött is. Sok változáson esett át, de elkezdett kiformálódni.
Most jön az egyik legnehezebb rész.
Nem megyek bele abba nagyon, hogy mi történt, és valószínűleg soha nem is fogok. De van egy idő, amikor sokkal többnek kell lenned egy barátnál, egy bandatagnál vagy egy testvérnél. Meg kellett tanulnod, hogy olyan módokon legyél ott a másik mellett, ami addig nem is hitted volna, hogy léteznek, olyan dolgok miatt, amikkel addig nem kellett együtt szembesülnötök.
A szellemi betegség mindig is olyan dolog volt, amivel a bandának ki kellett jönnie, de ezt eddig mindig átvészeltük. Mindig legyőztük. De ezúttal a depresszió valamelyikőnket olyan súlyosan érintette, hogy azt már nem lehetett lerázni.
Vaakinek segítség kellett, valakinek el kellett hagynia a házat.
Ez volt ez első eset, hogy úgy próbáltunk együtt zenét írni, hogy nem voltunk teljesek.
Bénító volt. A ház legyőzött minket.
Úgy járkáltunk fel-alá, mint az élőhallottak, nem írtunk, nem zuhanyoztunk, nem éltünk. Valaki el se hagyta a szobáját. Én egyszer egy hétig pizsamában voltam, folyamatosan leküzdve a késztetést, hogy csak belesétáljak a medencébe, és addig álljak ott az alján, amíg nem kapok levegőt. Néha azt kiabáltam „egy nap majd bele fogok sétálni abba a baszott medencébe!” Mindnyájan kezdtünk becsavarodni. Korábban eldöntöttük, hogy nem akarjuk videóra venni a lemezírást, és azon a ponton örültünk, hogy nem vettünk videóra semmit.
Úy néztünk ki, mint a szellemek. akkoriban mi kísértettünk a házban.
Aztán úgy tűnt, hogy a félelem kezd beszivárogni a csapatba, úgy éreztük, hogy egyszerre égünk el, és süllyedünk le a mélybe, bármilyen kiút nélkül. Hiábavalóan írni próbáltunk, és végül Frank találta ki azt a szólamot, ami később a ’House Of Wolves’ lett, és ami nagyszerű volt, újra meghozta az ihletet, de még mindig hiányosnak éreztük magunkat, mert azok is voltunk.
Egy éjszaka, körülbelül hajnali négy körül, hallottam, hogy Ray a ’Bark At The Moon’-t játssza teljes hangerőn a nappaliban. Ray abban az időben mindig nagyon sokáig játszott, és ez összetörte a szívem, mert úgy hangzott, mintha küzdene a gitárjával, feldúlva amiatt, hogy nem játszhatja a saját dalainkat. Máskor csak feküdtem volna az ágyban, és idegesített volna a dolog, de azon az éjszakán lesétáltam oda, úgy bűzölögve, mint egy szemetes kuka, hat napi borostával (ami nem olyan sok).
Bekukkantottam a nappaliba, és láttam, hogy egy székben ül, egyre csak játszik és az ütemre bólogatja a fejét. Odasétáltam hozzá, és köszöntem, majd beszéltünk egy picit. Mindennapos beszéd.
Ahogy beszéltünk, csak szórakoztam Rob gitárjával, céltalanul, és végül lejátszottam ezt a dallamot. Súlyos volt, de nem Black Sabbath módra súlyos, hanem érzelmileg súlyos. Ray utána picit kísérletezett vele, és az ének is rögtön jött mellé. Tisztán arról szólt, hogy min mentünk akkor keresztül, és még többről.
Mintha a dal kimondatta volna veled azokat a dolgokat, amik a legjobban fájtak. A dolgokat, amikről nem akartál beszélni. Tudtuk, hogy ez valami különleges volt.
Másnap mindnyájan összegyűltünk és elkezdtünk dolgozni. Belekezdtünk a ’House Of Wolves’-ba, ami felpumpálta a vérünket, különösen a középső része. Utána elkezdtünk dolgozni ezen az új darabon. Mindnyájan kipróbáltunk olyan dolgokat, amiket addig még nem, és nagyon nagy hévvel játszottunk. Mintha csak az életünk múlott volna rajta. Emlékszem, hogy a dal végére majdnem teljesen kikészültem, mert a srácok addig építkeztek, amíg egy nagyon érzelmes rész nem jött, ami hagyta, hogy kibontakozzak. Ezt tettem és ők is nagyon intenzív részeket tettek hozzá. Ez a dal lett a ’Famous Last Words’, ami sok tekintetben nyugtató dalként ért véget, egy dalként, ami meglep, amikor befejeződik. Egy másik ilyen dal például számunkra a ’Helena’. A ’Famous Last Words” volt az első dal a megváltásról. Akkor pont erre volt szükségünk.
ráébredtünk, hogy vissza kell kapnunk valakit, ennek akkor jött el az ideje.
Itt most rögtön meg is említem, hogy ha nem lett volna a fantasztikus Stacy Fass, a tanácsadónk, nem vészeltük volna át ezt az időszakot. Ő volt a reményünk, a nővérünk, néha pedig az anyánk. Sok éjszakán eljött hajnali négykor… és ott ült velünk a ’vihar szobában’, és csak hallgatta, ahogy beszéltünk. Utána pedig kegyetlenül őszinte volt.
Megmentette az életünket.
Akkor érkezett el az idő a felvételekhez, és pont azelőtt, hogy elhagytuk volna a Paramour-t, írtunk egy dalt, aminek a címe ’Sleep’. Volt egy megbeszélésünk Rob-bal és Craig Aaronson-nal, aki nagyszerű volt és támogatott minket az egész folyamat alatt. Átfutottunk a dalokon, és láttuk, hogy sok jó született. Úgy éreztük, hogy végeztünk annyira, hogy elkezdhessük a komoly felvételeket, és most már az egész bandát visszakapva és újra kompletten működve összepakoltunk, és a The Oakwood felé tartottunk – az Eldorado stúdióba. | |